ژانویه 24 2016 0دیدگاه

برگزاری اولین سمینار از «سلسله نشست‌هاي مديريت راهبردي منابع آب با عنوان سنجش از دور در منابع آب: توانمندی‌ها و محدودیت‌ها»

تاریخ برگزاری: 4 آبان 1394

محل برگزاری: سالن اجتماعات آب منطقه­ای خراسان رضوی

 

در سطح دنیا فناوری سنجش از دور (Remote Sensing) در مطالعات گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و داده‌های حاصل از آن، شناخت پدیده‌های مختلف را میسر ساخته است. هزاران ماهواره با ماموریت‌های مختلف در حال پایش پدیده‌های مختلف در حوزه‌های تخصصی مختلف هستند که تعداد و کیفیت آنها روند افزایشی نیز دارد. تحقیقات و مطالعات در زمینه منابع آب یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که کاربردهای سنجش از دور در آن بسیار نویدبخش بوده است به طوریکه شناخت بهتر و ارتقاء توان مدیریتی زمانی و مکانی منابع و مصارف آب را به ارمغان آورده است. این در حالیست که در میهن اسلامی عزیزمان عمدتاً در حوزه‌های منابع آب با فناوری سنجش از دور بیگانه هستیم و از سویی نگاه واقع‌بینانه به توانمندی‌ها و محدودیت‌های آن نیز کمتر وجود داشته است. این موضوع سبب شده است که گاه انتظارات نادرست و دور از واقع از سنجش از دور داشته و در پی آن نتوان کاربردهای منطقی از این فناوری داشت.

لذا با عنایت به ضرورت شناخت مسئولین و دست‌اندرکاران حوزه‌ی آب و کشاورزی استان با توانمندی‌ها و محدودیت‌های فناوری سنجش از دور و کاربردهای آن در مدیریت منابع آب و مصارف آب، در تاریخ 4 آبان 1394 همایش یک‌روزه‌ای با عنوان:«سنجش از دور در منابع آب: توانمندی‌ها و محدودیت‌ها» با همکاری و مشارکت انجمن آبیاری و زهکشی ایران، انجمن سیستم‌های سطوح آبگیر باران، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شرکت مهندسین مشاور هیدروتک توس در سالن همایش‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار گردید.

در این سمینار تخصصی جمعی از محققین علمی و اجرایی استان، نتایج تحقیقات، تجربیات و دستاوردهای خود رادر زمینه تدقیق بیلان با برآورد تبخیر ـ تعرق واقعی حوضه، پایش خشکسالی، تبخیر از مخازن سدها، خصوصیات هیدرلوژیکی خاک و سایر کاربردهای سنجش از دور ارائه کرده و در پایان همایش جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر بیژن قهرمان و دکتر حسین انصاری (اساتید دانشگاه فردوسی مشهد) و نیز با حضور و سخنرانی دکتر صادقی از دانشگاه ایالتی یوتا آمریکا برگزار گردید.