دسامبر 21 2020 0دیدگاه

برگزاری جلسه بررسی پیشرفت‌ها و چالش‌های پروژه «انجام مطالعات بیلان آب با کاربرد بهینه‌سازی هوشمند در حوزه آبریز قره‌قوم»

در راستای پیش‌برد هرچه بهتر پروژه بهنگام‌سازی بیلان حوزه آبریز قره‌قوم جلسه‌ای با حضور جناب آقای دکتر امیر گرد نوشهری رئیس گروه مطالعات تلفیق و بیلان شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و جناب مهندس سعیدی، و اعضای گروه منابع آب و بیلان شرکت دانش‌بنیان هیدروتک توس برگزار گردید. در این جلسه ابتدا دکتر امیرگرد نوشهری اهمیت بالای این پروژه برای استان و کشور را یادآوری نمودند. ایشان ابراز امیدواری کردند، نوآوری‌هایی که در این پروژه به‌وقوع خواهد پیوست، زمینه تحولات اساسی در پروژه‌های بهنگام‌سازی بیلان را فراهم آورد. فلذا تاکید داشتند حساسیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو مورد توجه مستمر قرار گیرد.

در این جلسه جناب آقای مهندس خدیوی مدیرعامل شرکت هیدروتک توس و جناب آقای دکتر سلطانی معاون فنی شرکت، ضمن ابراز امیدواری به مطلوبیت نتایج حاصل از پروژه، خاطر نشان کردند که زیرساخت‌های سامانه بیلان به پشتوانه پیشینه علمی و تحقیقاتی و بهره‌گیری از دانش اساتید مجرب، منابع انسانی متخصص در رشته‌های مختلف مرتبط با سیستم منابع آب و رشته‌های هیدروانفورماتیک، به بهترین نحو در حال پی‌ریزی و اجرا می‌باشد.

در ادامه ارائه‌ای از پیشرفت‌های حاصل در طراحی بخش‌های مختلف سامانه بیلان توسط مدیر پروژه و کارشناسان گروه بیلان ارائه گردید و  برخی از چالش‌ها  نظیر اختلاف مقادیر داده‌های بانک شرکت مدیریت منابع آب و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح و مورد ارزیابی و بحث قرار گرفت.

لازم به ذکر است سامانه بیلان به‌دنبال به­هنگام­سازی بیلان و دستیابی به نتایج بیلان در موعد مناسب، تخمین مناسب از مولفه­های بیلان و کسب دانش نسبت به ذخایر منابع آب حوضه و «مدل­سازی و تهیه سامانه خودکار بیلان آب» است. با تجمیع فرآیندهای تهیه بیلان آب در یک سامانه هوشمند، ضمن بهره‌مندی از توانائی نرم‌افزاری برای بهینه‌سازی هم‌زمان در بعد مکان (چندین حوضهء مرتبط با هم) و بعد زمان (هم‌زمانی تراز در طی سال‌های مختلف)، منجر به کاهش اثرات نظرات شخصی و استفاده از نظرات خبره در بیلان می‌شود. در این راستا، با ایجاد سرعت غیرقابل‌مقایسه با روش‌های موجود، می‌توان نتایج بیلان را (پس از راه‌اندازی سامانه)، در ابتدای سال آبی در اختیار مدیران آب، برای بهره­مندی از ویژگی­های مدیریتی بیلان، قرار داد.

 

برچسب‌ها: